Mis on Paintball?

Adrenaliinirohke värvikuulilahing

Paintball ehk värvikuulimäng on sportmäng,

mille eesmärgiks on vastasmeeskonna kõrvaldamine, tabades neid värvikuulidega.

See adrenaliinirohke kuid ohutu sõjamäng pakub lusti ja pinget nii täiskasvanutele kui ka vanematele lastele.

Värvikuulide laskmiseks kasutatakse mehaanilist või elektroonilist markerit, mida väljanägemise tõttu ka relvaks kutsutakse.

Sihtmärki tabades läheb kuul katki ja jätab värvipleki.

Vaata videot!

Ajaloost tänapäevani

Algselt kasutati markeri-laadset seadet metsatöödel puude ning rantšodes peremeheta kariloomade märgistamiseks. Kuulid olid täidetud õlivärviga, mis kergelt maha ei kulunud.

1976 a. börsimaakler Hayes Noel ja tema kirjanikust sõber Charles Gaines teel koju meenutasid Gainesi hiljutist Aafrika reisi ja tema jahimehe muljeid. Soovides kogeda jahipidamise ajal tekkivat adrenaliini paiskumist verre ning innustudes Richard Conneli raamatust «Kõige ohtlikum mäng», mõtlesid kaks sõpra välja mängu, mille ajal võib jälitada ja jahtida teineteist.

Mõned aastad hiljem avastati põllumajanduskataloogist püss Nelspot 007 marker, mida tootis Nelson Paint Company. Noel ja Gaines ostsid endale igaüks ühe püssi ning korraldasid duelli, mida saab pidada esimeseks värvikuulimänguks.

Seejärel 1981. aastal sõbrad, võttes kaasa veel kümmekond inimest, said lõpuks kokku New Hampshire`is, selleks, et osaleda esimeses värvikuulimängus. See oli mäng lipu hõivamisega ning toimus metsamaa 80-l aakril.

Algul oli paintball võistkonnamäng, mille eesmärk oli hõivata vastaste lipp. Nüüdseks on välja kujunenud hulk mitmesuguseid ülesandeid ja mänguskeeme ning mängijate soovi järgi saab neid ka täiendada või muuta. Nii võib üks võistkond olla objekti kaitsja ja teine ründaja, võib seada eesmärgiks asjade transportimise ühest kohast teise või pantvangi vabastamise.

Mängida saab ka individuaalselt, nii et kõik, mis liigub, on vastane. Eesmärk on vastasmängijate väljatulistamine: kes pihta saab, on mängust väljas. Kokkuleppel võib teha mööndusi, näiteks et pihta peab saama konkreetsele kehaosale või tohib väljalangenud mängija mõnel tingimusel mängu naasta.

Varustus

Relv ehk marker

Relvana kasutatakse värvikuulimängu markerit ehk märkimisvahendit, mis laseb värvikuule kiirusega umbes 90 m/s ning millele annab hoo markerist läbi liikuv süsihappegaas või suruõhk.

Kuulid

Värvikuul on ümmargune tahkes želatiinkestas olev värvisegu. Kuule valmistatakse želatiinist, veest, toiduvärvist ja polüetüleenglükoolist. Kuul on biolagunev ja laguneb looduses umbes kuuga.

Sihtmärgi tabamisel läheb kuuli želatiinkest katki ja värvisegu jääb sihtmärgile.

Riietus ja kaitsmed

Lahingsimulatsioonides kasutatakse enamasti keskkonnale vastavat riietust ja sportmängus, kus maskeering on vähemoluline, eredamate värvidega meeskondi eristavat riietust.

Peas kantakse alati kaitsemaski, lisaks on võimalik kasutada kaela-, pea-, labakäe-, keha-, sääre- ja küünarvarrekaitsmeid.

Mänguliigid

Metsamäng

Metsavärvikuulimäng (woodsball) on vanem ja jaguneb omakorda mängukoha järgi linna-, ajaviite-, taktikaliseks ja muud tüüpi värvikuulimängudeks. Seda mängitakse enamasti õues kuna mäng nõuab suurt maa-ala.

Mäng on meelelahutusliku eesmärgiga. Mängijad jaotatakse kahe meeskonna vahel, kuid olemas on nii paljuvõistkonnalised kui ka üksikmängijatega mänguvariandid. Samaaegselt vastase kõrvaldamisega täidetakse mõnda ülesannet nagu maja vallutamine või lipu kaitsmine.

Sportmäng

Sportvärvikuulimängu (speedball) mängitakse muuhulgas nii Euroopa, Ameerika kui ka maailmameistri tiitli peale. Vastavalt võistlusvormile on võistkonna suurus 3–10 inimest ning mängitakse piiratud platsil.

Ohutus

Värvikuulimängu ohutusreeglid on küllaltki ühtsed aga olenevalt näiteks platsi ohtlikkusest lähtuvalt võivad korraldajad reegleid juurde lisada. Vastavate juhiste järgimine on reeglina kohustuslik ja neid rikkuv mängija kõrvaldatakse mängust.

Ohutustehnikareeglite mängijatele tutvustamine ja neist kinnipidamise tagamine on korraldaja ülesanne.

Mängureeglid

Mängureeglid erinevad ohutustehnikareeglitega võrreldes platsiti mõnevõrra enam. Mängureeglid seab tavaliselt korraldaja olenevalt platsi suurusest, liigendatusest, mängu eesmärgist, mängijatest ja oma võimekustest.

Mängustsenaariumist hoolimata taanduvad reeglid üldjuhul siiski peamiselt võimalikult paljude vastaste tabamisele.

TOP